Welke informatie moet je verplicht vermelden op je website?

Wist je dat er informatie is die je verplicht op je website moet vermelden? Als ondernemer is het natuurlijk uitermate belangrijk om hiervan op de hoogte te blijven, want een (juridisch) ordelijk nest is het beste nest. Wat je absoluut niet mag vergeten, lees je in deze blog!

(lees verder onder de foto)
Welke informatie moet je verplicht vermelden op je website?

No way around it: categorie 1

De naam van je onderneming (en van de firma) dien je vanzelfsprekend altijd te vermelden op je website. Dat hoort dan ook onder de eerste categorie: “altijd verplicht”. Verder publiceer je – logischerwijs – op je website:

  • het adres van je onderneming en de maatschappelijke zetel
  • een postadres wanneer je post op een andere plek moet aankomen
  • het telefoonnummer en e-mailadres
  • het ondernemingsnummer en btw-nummer van je bedrijf

Categorie 2: verplicht indien van toepassing

Wanneer één of meerdere van onderstaande puntjes voor jou en je onderneming van toepassing zijn, vermeld je deze best ook op je website. We hebben het hier dan over een allegaartje aan informatie, namelijk:

  • de rechtsvorm van de vennootschap, voluit of afgekort
  • het woord “rechtpersonenregister” of “RPR”, gevolgd door de vermelding van de rechtbank van de zetel van de rechtspersoon
  • het feit dat de rechtspersoon in vereffening is
  • het privacybeleid van je onderneming, wanneer je klantengegevens verwerkt
  • een vertrouwelijkheidsverklaring als je een contactformulier hebt toegevoegd
  • een cookieverklaring (als je hiervan wilt smullen)
  • intellectuele eigendomsrechten
  • een verklaring dat Google Analytics gelinkt is aan je website
  • beperkingen van aansprakelijkheid

Gereglementeerde beroepen in categorie 3: protect yourself

Een gereglementeerd beroep of een beschermd beroep mag alleen worden uitgeoefend door iemand die hiervoor toestemming heeft gekregen van de bevoegde autoriteit. Denk maar aan psychologen, architecten, vastgoedmakelaars en dokters.

Sluit jouw onderneming hierbij aan? Dan vermeld je ook:

  • de gegevens van de toezichthoudende autoriteit van je beroep
  • de beroepsorganisatie of -vereniging waarbij je aangesloten bent
  • je beroepstitel en in welk land van de Europese Economische Ruimte die werd afgeleverd
  • je specifieke beroepsregels
  • een gedragscode (met link)
  • de polisnummers van al jouw afgesloten verzekeringsovereenkomsten

Categorie 4: it’s an online world

Zit je in de online business? Dan hoort er nog heel wat andere informatie op je website te staan. Wanneer je diensten of producten aanbiedt op het wereldwijde web, vertel je je klanten over:

  • de belangrijkste kenmerken ervan
  • de prijzen van je producten (tenzij je je richt tot professionele kopers) én welke kosten hier nog aan toegevoegd worden (btw, levering, administratie, service fees, …)
  • de tarieven van je diensten óf hoe klanten een offerte kunnen aanvragen (bij maatwerk)
  • de algemene verkoopsvoorwaarden

Last but not least: webshops in categorie 5

Webshops, een geval apart. Als je als ondernemer beslist hebt om producten via een webshop te verkopen, komen bij voorgaande categorie nog wat extraatjes, namelijk:

  • de betalings- en leveringsvoorwaarden
  • de aanvaarde betaalmethoden, leveringsbeperkingen én restricties in het aanbod (bij de aanvang van een bestelling)
  • waar een klant terecht kan met vragen en klachten
  • de verschillende stappen in het betalingsproces
  • het herroepingsrecht van je klant
  • info omtrent retours en welke kosten hierbij komen kijken
  • informatie rond wettelijke garantie én aftersales
  • beroeps- of sectorcodes
  • de duur en opzeg van een overeenkomst

Bovendien dien je minstens één bankrekeningnummer toe te voegen wanneer je handel drijft met andere EU-lidstaten, samen met de IBAN en BIC code. Weet ook dat elke e-mail die je verstuurt vanuit je onderneming de gegevens uit categorie 5 moet bevatten. Wanneer je folders of affiches print, is dat niet nodig.

Wat met sociale media?

Óók op je socialemediakanalen dien je de nodige informatie te benoemen. We hebben het dan voornamelijk over de informatie uit categorie 1, maar ook de rechtsvorm en de gegevens van de toezichthoudende autoriteit indien je een vergunning nodig hebt voor je onderneming.

Where to go with all that information?

Zoveel informatie, zo weinig plaats op je website. Waar je al die gegevens kwijtraakt? Dat kan op de contactpagina of in de footer onderaan je website. Deze laatste is op elke pagina zichtbaar, dus handig voor je bezoekers!

Hulp nodig bij het juridisch correct opstellen van je website? Wij staan voor je klaar! Maak een afspraak bij onze expert in digitalisering, Erin